To print: Click here or select File and then Print from your browser's menu.

 

---------------------------------------------------------------------------
© 2011 - 2016 Bali Discovery Tours, All rights reserved.
This message originated from http://www.balidiscovery.com/
Find it online at http://www.balidiscovery.com/messages/message.asp?Id=9392
---------------------------------------------------------------------------

 

Adjusting your TVís Horizontal Hold

Bali Election Committee Punished Bali TV for Biased and Unbalanced Coverage of Provincial Elections

(5/11/2013) The Bali Broadcasting Commission (KPID-Bali) ordered the suspension of a news program – “Seputar Bali” on Bali TV for three days May 8-11, 2013 as a sanction imposed for biased and unbalanced coverage of the current governor’s electoral race.

The State News Agency Antara quotes the chairman of KPID-Bali, Komang Suarsana, who said on Wednesday, May 8, 2013, “We have decided to sanction (Bali TV) in a plenary sessions based on an analysis of the facts of the news broadcast, a letter of complaint, monitoring carried out by KPID and the application of the rules governing public broadcast.”

Suarsana said the sanction were given due to the contents of the program “Seputar Bali” which the commission deemed unbalance, specifically in its coverage of the vision and mission of the PDIP candidates for governor and deputy governor Puspayoga – Sukrawan. The subject programs was considered to have violated a benchmark for broadcast objectivity and the agreed 2012 standards for broadcast, specifically section 40 detailing the principles of journalism.

“The incident occurred in a public place, involved the public interest and influenced the political life to the extent that it became an important event in the eyes of the public who evaluate the news and consider it the obligation of the mass media, including broadcasters, to protect the sovereignty of the airways,” Suarsana explained.

He continued, explaining that the “Seputar Bali” program that exposed the “vision and mission” of Puspayoga – Sukrawan was unbalanced in failing to also include the vision and mission of their opponents Pastika – Sudikerta.

Suarsana continued: “Based on the principles of journalism, especially on the need to cover both sides of any story, both the media and reporters are obliged to broadcast news originating from both sides in the coverage of the vision and mission of the candidates for governor.”

In summary, KPID-Bali decided to sanction Bali TV – part of the Bali Post Media Group with a temporary suspension of broadcast rights for “Seputar Bali.”

In a subsequent development, the KPID Bali have now also confirmed that additional sanctions will be imposed on Bali TV, following what the Commission views as further violations of the standards for fair and balanced new coverage of the provincial elections.

As reported by Beritabali.com, the KPID-Bali chairman, Komang Suarsana has said additional sanctions are being considered for Bali TV who have broadcast additional news programs that are unbalanced and biased in coverage of the elections.

Commenting in Bali Daily (The Jakarta Post), the news program editor of Bali TV, Dewi Tika, has accused the KPID of unfairness in the sanctions issued against the station.

In their defense, Bali TV have said that the “Seputar Bali” programs was, in fact, an advertorial exempting it from the need for balance and objectivity. Tika said advertising opportunities have also been offered to the opposing party, who has declined the opportunity.

Said Dewi “We are really disappointed about what the KPID has done. They are not independent anymore. Their decision is tainted by political interest.”